Wednesday, August 19, 2009

Tarbiyah di Sepanjang Ramadhan


Ahlan Wasahlan ya Marhaban. Saya yakin semestinya seluruh umat Islam dunia sudah merasai debaran kedatangan Ramadhan yang di nanti-nantikan. Saya sebagai mahasiswa yang menuntut di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor, walaupun sibuk dengan pelbagai assignment dan mid them, tetapi jua tidak terlepas dari merasai debaran kedatangan bulan yang mulia ini.Pastinya ramadhan kali ini menjanjikan 1001 rahmat bagi hamba-hambaNYa yang menggunakan bulan mulia ini dengan amalan2 yang mulia.Teringat kembali nostalgia kisah pada ramadhan yang lepas, banyak peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam hidup saya yang sehingga kini masih terpahat diminda.Namun Ku mengharapkan ramadhan kali ini lagi bermakna dan lebih baik dari ramadhan lepas.

Allah SWT Dzat Maha pendidik dan pembina seluruh manusia terutamanya kepada orang yang beriman. Allah SWt memberikan peluang tarbiyah kepada kita baik secara konsepsional (Al-Quran) maupun operasional (solat dan lain-lain), agar keperibadian kita mampu dibentuk seperti acuan Rasulullah saw. Apatah lagi dengan kedatangan puasa di bulan Ramadhan, satu anugerah Allah kepada kita untuk di manfaatkan sebagai pemacu pembinaan diri. Puasa ibadat yang kita jalankan yang mana di dalamnya terdapat amal-amal yang lain tentunya mampu untuk membantu kita bermuqarabah dengan Allah, dengan ikatan kepadaNya yang tidak pernah lekang.

Sahabat,
Kita semua memahami bahwa manusia itu terdiri dari unsur jasad yang lekat dengan nafsu yang dapat mendorongnya menjadi manusia berperangai syaitan dan ruh yang dekat dengan penciptanya dapat mendorongnya menjadi manusia yang soleh (dalam ketaatannya kepada Allah). Pembinaan Ramadhan ini diharapkan dapat membentuk manusia yang dapat dikuasai oleh ruhnya sehingga ia betul-betul dapat beriman kepada Allah Azza wa Jalla.

Adakah engkau perhatikan orang-orang yang mempertuhankan nafsunya. Adakah engkau dapat menjadi pengawas atasnya (QS. Al-Furqan ayat 4).

No comments:

Post a Comment