Saturday, December 27, 2008

Akta Universiti & Kolej Universiti, Pindaan @ Pemansuhan?

Assalamualaikum & Salam Mahabbah,

Selaku seorang Mahasiswa, adi tertarik untuk memberikan pandangan pro & kontra jika AUKU ini dimansuhkan atau dipinda. Seperti yg kita ketahui yg menjadi titik tolak perbincangan mahupun polemic yg diperkatakan tentang AUKU ini adalah berkisar terhadap kebebasan Mahasiswa untuk bersuara & terlibat dalam politik negara.

Pertama sekali, kita melihat pro jika AUKU ini dimansuhkan ataupun dibuat sedikit pindaan. Mahasiswa yg aktif dalam berpolitik pastinya akan bergembira kerana mereka mampu utk memberikan pandangan dengan bebas terhadap permasalahan yg melingkari kehidupan mereka sebagai Mahasiswa. Malah mereka juga bebas utk terlibat dengan sebarang aktiviti politik yg dianjurkan oleh mana-mana parti samada dari pihak Kerajaan ataupun Pembangkang. Mahasiswa juga tidak perlu lagi takut utk terus menghentam Pihak Pengurusan Universiti tentang ketidakpuasan atau permasalahan mereka. Budaya perdebatan akan terus melingkari bicara kampus. Pihak Pengurusan Universiti pastinya akan mempersiapkan diri mereka utk menghadapi golongan reformasi ini sebagaimana perjuangan reformasi suatu masa dulu yg dipelopori oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Dari segi kepimpinan, ia merupakan suatu yg terbaik jika Mahasiswa aktif dalam politik dan terlibat secara terus dengan politik negara. Malah ramai pemimpin hari ini lahir dari Mahasiswa yg aktif berpolitik suatu masa dulu. Namun sedar atau tak sedar, yg hari ini juga Mahasiswa mempertikaikan Menteri-menteri yg tidak mempunyai latarbelakang pendidikan yg tinggi iaitu sehingga tahap Doktor Falsafah ataupun Master kerana hari ini mahasiswa lebih intelek.

Secara kontranya, adakah wujud jaminan bahawa Mahasiswa yg aktif dalam politik ini juga cemerlang dalam AKADEMIK ? Adakah mereka boleh tamatkan pengajian dengan "2nd Class Upper atau 1st Class ? Adakah kerana reformasi perjuangan ini kita juga akan melahirkan pemimpin negara yg hanya ada Ijazah Sarjana muda semata - mata ? Adi tinggalkan persoalan ini untuk kita sama-sama fikirkan...

Sebagai konklusi, adi menyokong pemindaan AUKU utk memberi sedikit kebebasan kpd mahasiswa utk bersuara mahupun terlibat dengan politik tetapi ia juga tidak menidakkan hak mahasiswa lain yg tidak cenderung kpd politik. Ingatlah, syariah & undang-undang bukan untuk mengongkong tetapi untuk mendidik kita lebih berdisiplin.


No comments:

Post a Comment